fredag 25. april 2014

Blomstringstid..og hvordan går det egentlig med shoppestoppen???

 Da vi flyttet hit oppdaget vi et mystisk tre foran stuevinduene som vi ikke helt skjønte hva var. Det første året vi bodde her vurderte vi om vi skulle sage ned hele treet. Vi tenkte kanskje det var et fruktre som ikke lenger bar frukt..men heldigvis gjorde vi ikke det. For neste vår begynte treet å blomstre..og i år har det mange blomster. Tilfeldighetene skulle ha det til at vi (det vil si undertegnede) fant et tapet til stua som nettopp har kirsebærgreiner på seg- så akkurat nå blomstrer det både inne og ute her.
 Så var det shoppestoppen min..den tar slutt 21.juli..og da vi var i Sverige en tur før påske benyttet jeg meg av shoppeamnestien..kanskje i overkant mye...Jeg ser nå at det er vanskelig å inkludere barna i shoppestoppen. Ikke når det gjelder vanlige klær- men sko og uteklær føler jeg de må få når de trenger det. Men- det som er bra- og som jeg velger å se på som en frukt av shoppestoppen- er at jeg har fått tid og krefter til å begynne renske litt opp i huset. Jeg har begynt å lese min feng shui bok om å rensa i røran på nytt..og jeg merker at det faktisk påvirker omgivelsene mine. Det er mange som kjenner på at de eier for mange ting- og at de holder fast på tingene uten helt å tenke over hvorfor de gjør det . Nå øver jeg meg på å gi slipp på ting- og så håper jeg at visse andre i familien vil klare å gjøre det samme. For man må begynne med seg selv- og man kan inspirere andre- men man kan ikke tvinge andre til å gi slipp på sine ting. Det må komme innenfra. Men ta en runde i huset og kjenn på den følelsen du får i de ulike rommene. Se på tingene du eier med et kritisk blikk- har tingen en funksjon? Gjør den deg glad-betyr den noe spesielt for deg? Vekker den gode eller dårlige følelser? Tar du vare på gaver du har fått- men som du egentlig ikke liker- bare av hensyn til giveren? Tenk over at alt du eier har en energimessig kopling til deg- for mange ting vil binde opp mye krefter..særlig når det er ting du ikke egentlig liker, ting som ikke virker, ting som er uferdige..og som egentlig bare er til irritasjon.
 Jeg har fortsatt en lang vei å gå- men jeg har i alle fall begynt...og jeg har ikke savnet ett plagg- eller en ting som har forlatt dette huset siden da;) Akkurat nå rydder jeg under trappa- et område av huset som ser ut til å ha en magnetisk tiltrekningskraft på rot!

11 kommentarer:

  1. Herlige bilder & flott innlegg! Føler ofte at en drukner i ting ja.. Og det er så godt når en får rydda litt - liker best gis bort på finn.no :) Alt kan få et nytt liv et sted! Ha ei fin helg! I :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan bli litt mye ting. Veldig fint å gi videre det som andre kan få glede av;)

      Slett
  2. Så fine bilder :)
    Ja, å rydde opp er noe man må gjøre innimellom.
    Jeg gir bort til vedledighet, så får noen andre nytte og glede av det jeg ikke har bruk for.

    God helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jevnlig rydding må til. Ikke så lenge siden jeg rydda i alle kjøkkenskuffene..men nå trengs det en kraftig opprensking; )

      Slett
  3. Fantastsik vårstemning hos deg. Kirsebærblomstring er noe av det vakreste som finnnee (og for en lykke at dere ikke saget ned treet ;)

    SvarSlett
  4. Rydding gjere godt og når eg sist gav masse klær til Fretex så føles det godt,ein eier for masse og det å tenke over før ein kjøper det har eg blitt flinkere til for vil ikkje ha for masse ting i hus..:)
    Fin helg til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  5. Er i gang med det samme her hjemme, mye som samler seg opp. Denne våren vil jeg ha ting UT isteden for å løpe rundt på loppiser og dra ting INN, hehe ;-) Kjenner det rykker litt i loppefoten, men jeg får holde meg unna. God lørdagskveld!

    SvarSlett
  6. JA er det ikke deilig å få ryddet opp ? Det er altfor mange som kjøper ting de ikke har behov for. Dårlig for lommeboka og ekstra dårlig for miljøet! Det hjelper deg verken med selvtillit eller lykke. Jeg har en gylden regel, kjøp aldri noe du ikke kan bruke. Pynt, nips og naps stjeler bare plass og som du sier også en hel del energi. Blant altfor mange kommersielle bloggeinnlegg var det forfriskende å lese innlegget ditt. Keep up the good work ! ;)

    ~ Aina ~

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord- setter stor pris på det. Skal prøve å svare på eventuelle spørsmål i kommentarskjemaet.